Ett lååångt blogguppehåll har det varit...

Nog för att jag brukar vara dålig på att uppdatera bloggen, men det här var ju rekord..
Jag har helt enkelt inte haft någon lust att blogga alls.

Jag har nog slagit personligt rekord i att vara sjuk denna vinter! Allt har bara avlöst varann, så till slut tog orken bara helt slut! Vi har varit (och är fortfarande) stammisar på sjukhus och lasarett här i Skåne.
Ni som brukar besöka mig vet ju att dottern genomgick en stor ryggoperation i höstas.
Tyvärr gick det inte som vi hoppats så man kan nog säga att hon är ännu sämre nu. Det är så himla jobbigt för henne, och jag själv skulle göra vad som helst för att hon skulle slippa ha ont hela tiden!!! Vi lever som i en film där hennes rygg har huvudrollen om än vi försöker tänka på annat, men det är svårt då den ständigt gör sig påmind..
Hon tränar dock på och vi hoppas ju förstås att hon ska bli bättre snart.

Jul och nyår spenderades här i Skåne med besök av svärmor, en lugn och skön ledighet blev det.
Efter nyår åkte jag och sönerna upp till norr för att hälsa på släkt och vänner, alltid lika roligt!
Jag och Lilleman hade dock otur och fick magsjuka så en stor del av vistelsen blev spolierad vilket var trist, så flera av våra vänner kunde vi inte träffa.
Men det som kändes positivt var att vi alla tre tyckte det var skönt att komma hem till Skåne igen!
Jag var osäker på hur det skulle kännas för oss, skulle hemlängtan till norr och alla vänner sätta in så det skulle bli jobbigt att åka iväg söderut igen..
Så blev det inte och det kändes skönt! Äldste sonen som är 18 år sa t.o.m att han slulle sakna kompisarna mer här i skåne om vi skulle flytta tillbaks till Norrland, än han saknar sina kompisar i norr nu. Han har för övrigt en drös kompisar här så vi ser knappt till honom, men vad gör det när han trivs och är glad.
Lilleman har fullt upp med träningar och kompisar så han trivs hur bra som helst!
Maken saknar vintern och skoterkörning, men norrland finns ju kvar och det går ju att åka upp.
Jag däremot saknar verkligen inte den norrländska vintern, trots snöstormar här! I flera veckor har det känts som vår nu, och även om jag vet att vi säkert får en till sväng med snö så vet jag ju att den blir kortvarig!
 Vi har insett att det är rätt skyddat och bra att bo inne i "stan". Flera av våra vänner som bor ute på slätten har varit insnöade ett par gånger, men vi märker inte av detta kaos. Här drevar det ju inte på samma sätt. Efter snöstormen såg det inte klokt ut när vi var ute och körde! Ingen snö på åkrarna och drivor mot husväggarna så det såg ut som om det kommit hur mycket snö som helst när man tittade på husen! Tittade man mot åkrarna såg det ut som vår, helunderligt! 
Vi har dock hunnit med att ta vara på all snö vi fick här i julas!

Så här såg det ut efter snöstormen före julafton!!



När det lugnat ner sig var det perfekt före för tefatsåkning!


Backarna kring Lillemans skola är helt underbara, som gigantiska pulkabackar!


Lilleman har åkt tefat mest varenda dag på skolan, men nu är ju snön borta så nu är det pingis som gäller!
Jag är så glad för att snön är borta, endast några smutsiga fläckar här och där, så det känns ju inte alltför kul att kyla och snö väntas komma tillbaks, men men, det finns annat att misströsta över här i världen!



Att våren är på gång märks i rabatterna nu, härligt härligt!
Påskliljorna har rivstartat i rabatten i söder på skolan! Tidigare än i fjol.
 


Vintergäcken börjar lysa som små solar här och där, och snödroppar förstås!





 Det har ju varit modevecka i Köpenhamn, och vi har ställt ut på CIFF (Copenhagen international fashionfair) under fyra dagar.
Det var hösten/vinterns mode som visades (förutom vi utställare med asccessoarer som visade vår och sommarkollektioner), och många hade väldigt höstiga montrar. Därför har jag haft höstkänsla i flera dagar, så idag när solen sken, och  det var 6 plusgrader i skuggan och vindstilla, kände jag att jag bara måste ut!
Det blev den första riktiga trädgårdsdagen, helt ljuvligt var det! Jag hade varken mössa eller vantar och frös inte det minsta!
Trädgården har börjat vakna till snabbare än i fjol. Det ser trist och grått ut men när jag tittade närmare spirar det överallt.


Blomsterkaprifolen har börjat grönska så smått.



Bergklinten frodas.



Det gula randgräset ser ut att ha klarat vintern fint och julrosorna står i tidig blomning.



Mycket annat hade också vaknat till liv, daggkåpan, nepetan, dagliljorna, funkian etc..
I somras köpte jag ett gäng lavendel i små krukor för 20 kr/st, och herre min skapare vad de har vuxit! Jag upptäckte dock idag att de stod i en lervälling då jorden sjunkit ihop och nu är under marknivå, så det fick bli operation rädda lavendeln!
Jag grävde helt sonika upp dem och planterade dem i ny fräsch jord i hinkar och satte in dem i uterummet, så hoppas jag de klarar sig till längre fram i vår då jag höjt rabatten och kan plantera dem igen!

Nu hoppas jag att alla meterologer har helt fel angående minusgraderna och snön!
Ha det gott!




Kommentarer
Postat av: Millan

Så trist att höra/läsa om dotterns operation, hoppas verkligen det går att rätta till genom träning.

Visst känns det som lite vår i luften och man ser att det finns liv där nere i jorden, det ger glädje och hopp om en ljusare tid.



Här är det pingis som gäller för vår minsta med, vi ska neråt ditt håll nästa vecka då det är nån turnering i Tomelilla.



Ha det bäst!

Kram

2011-02-10 @ 08:21:48
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: gittan

Så tråkigt att läsa om dotterns operation, men det låter ändå som om inte allt hopp är ute. Vilken tur att ni alla längtade hem till skåne igen, man vet ju aldrig hur det känns förrän man är där.

Jag håller med om att allt är tidigare i år än i fjor men du... dina snödroppar blommar ju redan!!! SÅ långt koan är inte mina.

Meteorologerna har väl aldrig rätt "blink" vi ska då inte ha mer vinter nu / Kram gittan

2011-02-10 @ 10:03:52
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Så synd att operationen inte blev så lyckad, hoppas verkligen att det kommer att bli bättre.

Så bra att ni efter Norrlandsvistelsen känner att Skåne är hemma. Det skulle varit jobbigt annars. Men vilka framsteg våren gör hos er. Jag är helt fascinerad, här ligger ju rabatterna dolda under ett djupt täcke snö. Kul att du är tillbaka i bloggvärlden igen. Hoppas att du kommer igen rätt snart. :)

Ha det så gott.

Kram

2011-02-10 @ 12:27:13
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Bokmalen

Näää, vad ledsen jag blir att operationen inte lyckades som det var tänkt!! Jag lider med henne å er. Huvva. Skickar en massa styrkekramar å hoppas att träningen ger resultat!!

Måste erkänna att jag blir lite "avis" av klimatet där nere. Det känns ju helkonstigt att se blommande blommor nu! ;)

Ta hand om er!!

Kramen, Maria

2011-02-10 @ 19:56:28
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Kinna

Så härligt att se att våren är på gång i Skåne. Längtar och ska plocka fram någon liknande bild fast den är något år gammal. Härligt med din blogg och jag hoppas du kommer uppdatera lite oftare.

2011-02-10 @ 20:15:04
URL: http://www.hagaskillinge.se
Postat av: Maria

Just den här årstiden så skulle det kanske inte kännas helt fel att bo i Skåne, men jag har aldrig varit där ens, så jag vet inte om det skulle passa mig. Men eftersom det är minus 26 grader här idag, så känns soliga trädgårdsbilder med växter i knopp väldigt åtråvärt. Hoppas att det blir bra med din dotters rygg! Tack för besök och kommentar hos mig, välkommen åter!

2011-02-11 @ 10:27:22
URL: http://jagblommar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0