"Snökaoset" på Österlen



Måste göra ett inlägg känner jag.
Ingen har väl missat att det är snökaos i Skåne?
Ja vad säger man...???

I går klockan 06.00 åkte jag och dottern till Trelleborg.
Hon skulle vara där kl 07.45 för att röntgas på lasarettet där.
Vi tyckte att vi åkte i väldigt god tid för en resa på ca 8 mil, MEN, då hade jag inte räknat med att vi skulle få ligga mil efter mil bakom bilar som körde ca 30 km då det var snö på vägen!!!!
AHHHH, jag blev nästan galen!!!!
Vi passerade dessutom 4 bilar som kört av vägen på raksträcka...
Nåja, hon fick röntgas fast vi kom sent som tur var!

I morse skulle vi iväg till kyrkan ca 2 mil från Simrishamn för Lillemans avslutning.
Förväntansfulla åkte vi iväg till mysiga Mellby där skolavslutningen skulle äga rum.
Mest förväntansfull var Lilleman då hans skulle vara med och sjunga en sång i kyrkan och han hade övat som attan.
När vi nästan är framme ringer maken och berättar att en av föräldrarna ringt för att meddela att avslutningen var inställd pga snökaoset.
Förvånat tittade vi på varandra i bilen....Vilket snökaos??????????
Inte här på Österlen i alla fall!
Det visade sig att skolskjutsar är inställda, fritids är stängt, tåget inställt mm, mm.
Visst, det blåser och snöar lite, men kaos???
Är det här verkligen den skånska vintern vi fasat och gruvat oss för?
-jamen här driver snön på och det blåser igen snabbt har så många sagt till mig. Ja, det gör det i norrland med ibland..
Kan inte låta bli att lägga ut en rätt vanlig vinterbild från den lilla byn vi flyttade från, snö och blåst där med..men inga inställda skolskjutsar...
Har pratat med flera föräldrar, lärare och grannar nu, och något som förvånar mig jättemycket är att INGEN HAR DUBBDÄCK på bilen!!!! Inte konstigt att man kanar av vägen då....

Förlåt mina skånska vänner, jag förstår såklart att vädret kan vara betydligt värre än så här, och att vägarna kan vara oframkomliga, men att man inte har dubbdäck på bilen ställer jag mig helt oförstående till.
Ta det lungt på vägarna nu, och framförallt, se till att skaffa bra vinterdäck!!!!!
Olyckor händer även då man tvingas ligga i långa karavaner bakom bilister med dåliga däck som kör 30 km i timmen.
Snörök och farliga omkörningar kommer lika säkert som ett brev på posten då.

Såja, nu fick ja skriva av mig lite av irritationen. Ska göra några fakturor nu och sen ska jag iväg och handla lite mat och gott vin till våra gäster ikväll!
Trevlig helg och kram från mig!



"Snökaos" i Flurkmark...

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Jag förstår precis vad du menar!! ;) Såfort det snöar i södra Sverige så är det "kaos"... Nä, tacka vet ja dubbdäck, braa sådana.

Låter som ni har en trevlig kväll framför er! ;)

Kramen, Maria å Marcus hälsar han med. ;)

2009-12-18 @ 14:50:49
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: gittan

Jag har övergett dubbdäcken för flera år sedan men inte sjutton behöver man hålla trettio för det! Var också ute och körde en sväng idag och jädrar vad långsamt folk kör. Då var det bättre igår kväll då man fick ha vägen för sig själv =)

2009-12-18 @ 19:33:57
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Lily

Jag såg precis Sydnytt, och blev lite förvånad över att skolbussarna var inställda. Det har nog inte varit värre på Österlen än på Söderslätt och Västsidan..

Styrfart måste man ju ha ;-))

Kramar

Lily

2009-12-18 @ 19:42:49
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: milla-andante

Oj då... inställt?? Kanske att ta i... men har man inte dubbdäck så blir det väl så! Är det inte lag på dubbdäck...?? Synd om Lilleman som övat! Tur för J att det gick bra ändå!

Hoppas ni har en fin helg! Här skiner solen på all snö! Ofattbart när det gäller Bohuslän fyra dagar före jul..!

Kram

2009-12-19 @ 13:55:17
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Bibbi

Du hade ingen bild när det drevat så inte plogkanterna syns? Men inte stackarn blir något inställt. Endast när det är strömlöst och kallt...Kramen

2009-12-19 @ 19:14:01
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Bäst du vänjer dig....Snö här o de beter sig som Bambi på hal is.Det är ingenting som direkt prioriteras här detta med ordentliga däck o bra plogade vägar.Kanske glömmer dom bort att det faktiskt kan snöa i Sverige...Vi har inte kommit ut till vägen sen i torsdags,men det visste vi ju!



STORA JULKRAMEN PÅ DIG O DIN FAMILJ!

2009-12-20 @ 13:12:16
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Millan

Kanske vi är liiiite mer känsliga för kaos här eller fniss Fast här några mil ovanför dig fortsatte skolbussarna att gå.

Håller med dig om däcken man ska nog se till att även här nere ha dubbat.

hoppas ni får en lugn och skön jul!

Kram

2009-12-22 @ 22:04:24
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Ellas Inspiration

Vill bara önska dig en riktigt mysig fortsättning på julhelgen!



Kram Karin

2009-12-26 @ 13:12:51
URL: http://ellasinspiration.blogg.se/
Postat av: Jennike

Åh, så härligt du skrivit!! Näe, det är väl så att vi Norrlänningar är lite bättre rustade för snöoväder;)

De senaste dagarna har det verkligen vräkt ner här "hemma", men jag gillar det!

Kram på er

2009-12-28 @ 22:08:43
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Anonym

Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!

Hoppas du trivs i Skåneland :-)

Kram Lily

2009-12-31 @ 12:14:14
Postat av: Ingmarie

Har du skottat färdigt än?Hi Hi!

Hoppas att allt är bra med er alla....Här sitter vi som klistrade vid den nya TV n o följer verenda stavtag som skidåkarna tar.Älskar nämligen längdskidåkning....



Kramen från fru Jacobsen

2010-01-06 @ 08:57:45
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: sari Lindvall

Hej Vännen

hi hi vad jag log när jag läste ditt inlägg,,,,SNÖKAOS!!!! det har det vart här i Lule vill jag lova. Det blåste 20m/s och snön vräkte ner. Vi fick börja morronen med att skotta fram bilen, sen till skolan och fast vi har nya dubbdäck och fyrhjulsdrift så fastande vi i snön och fick skotta lös oss. Jag tror du vet vad jag menar,,,,det kallar jag snökaos eller inte man är ju ganska van:)



Ha en underbar helg



Kram Sari

2010-01-29 @ 10:13:07
URL: http://lillaprovence.blogspot.com
Postat av: milla-andante

Saknar dig min bloggvän...! Helt otroligt att den första vinter ni bor i Skåne så blir det just vinter... i vanliga fall brukar det väl vara vår nu...:)

Hoppas allt är bra!

Kram

2010-02-02 @ 11:17:05
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: TransitGirl

Jag har just lagt upp en sida som lämpar sig bra när man "snöar in" på kollektivtrafiken. På www.sentilljobbet.nu kan man dela med sig av förseningar till andra medresenärer för när det väl är dags att fylla i resegarantilappen och få tillbaka pengar är det ju inte alltid man minns hur sen man blev...

2010-02-03 @ 09:17:13
URL: http://www.sentilljobbet.nu/
Postat av: Pernilla

Rätt länge sedan du skrev något i din blogg...Hade varit kul att höra dina Norrlands-åsikter om vintern på Österlen nu när det varit värsta vintern på typ 25 år! Är det som du trodde?

2010-02-17 @ 12:22:18
Postat av: Elin

Kom tillbaka Milla...! Vi saknar dig. :) Nu har även vi skåningar hunnit vänja oss lite vid snön, jag har aldrig sett så här mycket snö i hela mitt liv. Men jag gillar! Alla andra bara klagar. Och du vill väl ha vår, tidig Skåne-vår? Kramar.

2010-02-21 @ 09:03:05
URL: http://imsevimsevass.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Vart håller du hus..saknar dig!



Kramen till dig

2010-02-24 @ 18:00:00
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: milla-andante

Saknar dig också!!!

Kram

2010-03-01 @ 13:31:59
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Christian

Kul att läsa folk`s syn på "snökaos", och alla skyller på vinterdäcken, haha.. Ja jösses, om det vore så väl? Jag har tillbringat mellan 12-18 timmar om dagen i 34 dagar i sträck nu i en snöplog och måste säga att det är vinden, vinden och åter vinden som är problem. Vist ska man ha bra däck, men där finns inga däck som tar sig fram igenom 1.5 meters snödrivor, eller hur? Vägen du körde låg antagligen längs med färdriktningen, och då är det bara problem med sikten, och då bör man väl köra försiktigt, eller hur? Ursäkta om jag låter lite sur nu, men mkt problem ligger i just detta här: folk som inte tar hänsyn till rådande väglag och brist på sikt. Ni som kör i snörök i "blindo" kan ju ta en funderare på att där kan finnas barn och annat på vägen från en fastkörd bil framför er, som ni antagligen inte ens sett..

2010-12-28 @ 16:29:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0