Mars i Skåneland


Hej hej

GAAAHHHH, jag HATAR datorer!!!!
Strul, strul, strul.....
Jag är verkligen SÅÅÅ oteknisk!!!

ja ja, nu ärjag inne här i alla fall!

I förra inlägget skulle jag ju på trädgårdsmässan med en väninna.
Jag hade inga större förväntningar då jag läste på en del bloggar förra året att den inte var mycket att hurra för.
Men jag blev faktiskt positivt överraskad! Fler blev det hörde jag senare.
Tyckte de lyckats bra med uppbyggnaderna av små "visningsträdgårdar".



Så himla vackert!!
Glömmer alltid vad den här tjejen heter som står bakom dessa kreationer, Jenny nånting va?
SÅÅÅÅ duktig""



Inte helt fel dekoration på bordet...
Vi strosade omkring hela dagen. Köpte Peter Englanders nya medelhavsbok som var helt underbar!
Några blodröda doftande liljor fick också följa med hem, samt en del fröer som börjat spira så smått nu.
Ska måla i uterummet snart så de får flytta ut dit.



Nu står det fiskare i vadarbyxor i havet här och där och fiskar, och då äldste sonen tycker om fiske bestämde vi oss för att prova fiskelyckan vi med för en vecka sedan.
Vädret var strålande så vi packade med oss fika med.



Efter en kvart mörknade himlen i ett nafs, endast ett "hål" av vår blå himmel återstod!



Sekunder senare började det hagla!
Det märks att vi bor nära havet, vädret ändras så fort ibland, men här gick det rekordsnabbt!
Som tur är så bor vänninan Solan bara över vägen från där vi stod, så det blev fika hos henne i stället.



Men sen kom värmen och vårkänslorna!
Körde förbi ett hus nere vid havet för några dagar sedan.
En kvinna var ute och vårstädade sin trädgård, och när vi körde förbi log hon med hela ansiktet och vinkade glatt.
Hon såg så glad ut att det riktigt smittade av sig, så lycklig över att återigen vara ute i trädgården!
Någon hade hängt ut sin tvätt, så vårigt så jag var tvungen att ta ett kort!



Nu sprutar det verkligen upp blommor överallt!  Verkar som de legat i startgroparna och bara väntat ivrigt på att få kika upp!
Jag som verkligen ÄLSKAR våren går omkring med ett litet lyckopirr imagen!



Kaprifolen spirar i skiraste grönt!



Snödroppar i skogen, AAAHHHH så fint!!



Som små solar lyser vintergäcken lite överallt nu.



Mina julrosor blommar för fullt och är fulla med knoppar fast de varit täckta av snö så länge!
Om några dagar är det ju julrosfestival i Kivik, måste dit och kika då, älskar julrosor!



Går runt och kikar på trädgårdar lite i smyg, så himla fint det är med små buxbomshäckar, vill ha!



Sen så äter vi....världens godaste cheesecake som dottern bakade!



och äter....dottern fixade igen...



och äter....jag denna gång
Ja vi är en väldans matglad familj, och flera av de vi umgås med här är likadana, så middagarna blir många och goda...


Förra veckan var jag och dottern i Ängelholm då hon ska operera sin dåliga rygg och vi skulle träffa hennes kirurg.
Det var otroligt härligt väder, synd bara om henne då hon hade väldigt ont den dagen.
Vi njöt dock av våren och värmen!
Hon fotade tempmätaren då vi var på väg mot Lund och skickade till min käre storebror i norr med en hälsning att de ska flytta hit! Saknar dem alldeles kolossalt!!



Ha det bra alla vänner!



Kommentarer
Postat av: Anitha

Oj, vad jag längtar ner då jag ser dina bilder. Minns känslan i fjol när man gick omkring och tittade på när våren vaknade - så tidigt i mina ögon.



Här har vi 127 cm(!!!!!)snö, så våren är nog lååångt borta.

2010-03-22 @ 13:03:39
URL: http://blogg.anithar.se
Postat av: gittan

Jag håller med dig ang. tekniska prylar - de ska bara fungera! Visst var mässan värd besöket!!! Jag gav den "en sista chans" i år och hoppas innerligt att de gör om den minst lika bra. Jag hade nog kunnat gå där två dagar =) Jenny Strands Blomsterskola är det som gör så fina saker.



Härliga, våriga trädgårdsbilder tro ja det att du trivs. Är det er första vår i Skåne? Julrosdagar på Ulriksdal skullejag gärna vilja besöka. Får nog titta in på deras sida och se när det är (det är mycket här nu) och om jag har möjlighet att åka dit. Ha det gott / gittan

2010-03-22 @ 13:05:04
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Millan

Din vår har kommit längre än min och ändå skiljer det bara ca 7 mil, nåja då vet jag att den är på G iallafall.

Ser väldigt vårigt och skönt ut på dina bilder.

Ha det gott!

Kram

2010-03-22 @ 13:27:24
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Lily

Jag älskar också våren, har samma pirr som du :D))

Såg fint ut på Trädgårdsmässan! jag var där inte i år. De har slagit ihop "Trädgårdsliv" o Hem& Villa mässan i år. Tjejen, Jenny, heter Strand. Hon gör underbara skapelser precis som sin far Ingvar..

Cheesecaken ser enormt god ut, och sushi, bara älskar det..

Ha det gott

Kram Lily

2010-03-23 @ 05:53:07
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: Designing good life - Sarah

Vilka härliga vårbilder. Jag letar vårtecken helt febrilt men imorse när det snöade så gav jag nästan upp...

2010-03-23 @ 08:51:04
URL: http://www.designinggoodlife.se
Postat av: Elin

Hej där och tack för besöket! :) Klart att jag tycker om våren... och kanske framförallt sommaren. Det är bara det att vi här nere inte precis är bortskämda med snö, så när den väl kommer får den gärna stanna lääänge. :) Men nu ser såklart även jag framemot våren. Massor med vårblommor du har hittat, jag har bara sett en endaste. Kan det skilja så mycket på bara några mil tros? :) Må så gott. Kram.

2010-03-23 @ 08:57:35
URL: http://imsevimsevass.blogg.se/
Postat av: Igmarie

Ha Ha!!!Fotat temperaturen ute är bra,alltid retar det någon!!!!Hoppas nu att de kommer med flyttlasset snart!

Visst är det så att människor man möter liksom börjar stråla nu när snart all snö är borta!



Kramen!

2010-03-23 @ 09:00:48
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: milla-andante

Åh vad du smittar med din trädgårdsentusiasm!!!

Ja äntligen är det VÅR!!! (här ska bara de sista snöhögarna smälta bort, men det regnar nu så det ska nog gå undan... ouiiiii!!!)



Ska bli så roligt att följa din trädgård nu framöver...! Och era andra klädplaner...!



Vilken fantastisk blomklänning!!



Själv har jag en liten bakgård som behöver fixas... men är inte alls lika påhittig ute som inne... så där får man se vad det blir i år...

Fortsätt njut av paradiset!!

KRAM

2010-03-23 @ 09:05:58
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: gittan

Hej igen! Visst är det blandad kompott idag, ömsom sol ömsom mulet. Men lerjorden torkar nog upp ganska snabbt bara vi får ha plusgrader och lite vind på det så ska du se att det gör susen. Leran är ju typisk för den skånska jorden och förvisso är det kladdigt om vår och höst men det växer otroligt bra i den! Här kippar det när man går (försiktigt) över gräsmattan. Tjälen gör ju sitt till eftersom vattnet inte har någonstans att ta vägen. Nu har jag rensat upp i nästan alla mina planteringar =P

Ha en fortsatt bra dag / kram gittan

2010-03-23 @ 12:58:28
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Cilla

Vilken helt otrolig skillnad mellan norr och söder även om det är lite senare än vanligt hos er i år. Underbara vårbilder, känner nästan pirret själv över alla fina blommor som poppar upp i dina bilder!

Trädgårdsmässan verkar ha bjudit på en del godbitar också!

Lyckliga dej som ser som en hök, hoppas jag får uppleva detsamma;)

Njut så gott av våren! Kram Cilla

2010-03-24 @ 08:59:57
URL: http://www.vitsomsno.blogspot.com
Postat av: Bibbi

Hörre du du! Vet inte om jag tycker om dig nu mer...;P

Ganska taskigt att visa dessa bilder för oss insnöade norrlänningar. Kanske vi stannar i sommar när vi kommer och bor utanför erat hus;)

Kan säga att jag blev djuriskt avis när jag såg de underbara bilderna på VÅR!

Verkar ganska stor skillnad på trädgårdsmässan nere hos er och den som är här... Eller vad säger du som upplevt dem båda? Blomsterklänningen som jag sett valsa runt ganska mycket nu fascinerar mig lika mycket varje gång. Helt otroligt vacker.

Förstår att Kevin njuter om han kan fiska redan nu. Vad blir det för fångst där nere?



Ha det bäst vännen. Kan du inte ta lite mer bilder på och i huset så jag får gotta mig;)

Saknar dig!

Sköt om er och kramar från oss alla till er alla!

2010-03-24 @ 19:12:04
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Elenor

Hej på dig:) Förstår att nu trivs du som fisken i vattnet tittar på alla bilder och förstår Här ser vi bara fram emot att påskhelgen är över så att vi kan åka till "torpet" å ha det skönt, hoppas på en varm vårvinter sol å bra skoterföre. Kram till er alla!

2010-03-25 @ 01:47:59
Postat av: Elin

Hej där. Nu börjar graderna långsamt klättra uppåt och idag har vi haft riktigt varmt och skönt här i Kristianstad. Men det är inte riiiiktigt läge att plocka fram jeansjackan ännu. Som jag längtar. :)



Kika gärna inom min blogg där jag just nu har en tävling med två grafiska tryck i potten. Vinnaren själv väljer färg på motivet. Hoppas du vill vara med, annars önskar jag dig en trevlig helg!



Vänliga hälsningar,

Elin

2010-03-26 @ 17:27:57
URL: http://imsevimsevass.blogg.se/
Postat av: Pernilla i Malmö

Hej!



Kul att du uppdaterar lite oftare igen!

Har du skaffat några återförsäljare av din keramik i Skåne ännu. Hur blir det i påsk, kommer du ställa ut under konstrundan på Österlen? I så fall blir jag glad om du skribver detta på din blogg så kanske min lilla bil hittar dit....



Jenny som du glömmer nmanet på heter Jenny Strandh och hon har en underbar liten butil i Oxie men även en webbsida: http://blomsterdesign.nu/. Det är hennes pappa som är den "världsberömda" floristen Ingvar Strandh som har floristutbildning och som vid minst ett tillfälle varit ansvarig för blomsterdekorationerna på Nobelmiddagen. Så hon har att brås på :-)

2010-03-27 @ 14:33:37
Postat av: Ingmarie

Skuttar in för att önska dig o din familj en ritktigt trevlig påsk!!!



Kuckeliku från fru Jacobsen

2010-03-29 @ 11:11:07
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Vad snopen jag blev...Dottern hade tydligen gästbloggat inne hos mig....Mitt inlägg handlar INTE om min födelsedag utan om bl.a konstrundan....Vilka barn man har!!!!!Du får kika in igen!!



Kramen

2010-03-29 @ 12:55:08
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: sari Lindvall

Hej gumman

inte ett dugg avis:( här drunknar vi i snö,,,,,så LESS:(

fantastiska bilder!!



Hoppas du får en fin påsk vännen



<a href="http://www.lillaprovence.se">http://www.lillaprovence.se</a>

2010-04-01 @ 09:01:16
URL: http://lillaprovence.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0