Bomässa i Åhus

Söndagseftermiddagen tillbringades i Åhus på bomässa. De visade olika passivhus i olika stilar, mycket tyckte jag inte alls om, men det fanns små gobitar ändå.

När vi klev ur bilen tittade jag och maken förvånt på varann, det såg precis ut som på Umedalen i Umeå!
Inte alls samma slags växtlighet som vi har på Österlen, utan mycket norrländskt med alla tallar och en del björkar! Kändes väldigt hemtamt!


Då det duggregnade i Åhus passade det perfekt att gå inne i hus och kika!

Husen som visades var inte direkt traditionella som ni ser, grafittimålat hus någon?
Nja, det tilltalade mig inte alls om jag ska vara ärlig...
Vissa rum gav mig nästan en känsla av klaustrofobi! Mörka och med minimala fönster (maken upplyser mig ofta om att det SKA vara så i energisnåla hus, små fönster mot norr och stora fönster mot söder, men ÄNDÅ...)


Köket/allrummet var dock snyggt (men tråkigt i mina ögon, tur att smaken är delad...).


Poppiga kranar...


Nästa hus hade en hel del detaljer jag gillade!



Badrummet var riktigt snyggt tycker jag!
Men hur man tänkte med en bänkskiva i obehandlat trä förstår jag inte...
Utseende framför funktion kanske..



Riktigt härligt ljusinsläpp!
Jag älskar blandningen mellan rustikt och lantligt med lite industrikänsla!
Plåttak, putsade väggar och mjukt trägolv.




Skjutdörrarna gick i min smak!
Skulle dock inte vilja ha dem som dörrar till sovrummen som de hade här (återigen utseende före funktion?..)


Är inte så förtjust i trärent i vanliga fall, men i kombination med hårda material som betong, plåt och sten, mums!!




Ljussättning gör verkligen en hel del. I detta hus fanns många spotlights på skenor , skulle vi behöva massor av hemma...


Var inne i fler hus, visar de lite mer annorlunda.

Bara i vår omgivning finns det väldigt många olika hussorter, jag tycker det är hur kul som helst att promenera runt och inspireras!










Ha en bra dag!



Kommentarer
Postat av: Julia

Hej Milla! Har spårat dig via Milla of Swedens hemsida hit. Var hos en kund härom dagen som hade ett Humans Agains Violence arbamnd i svart som var så otroligt snyggt så jag blev blixtförälskad!! Skulle så gärna köpa ett sånt men alla återförsäljare jag kontaktat verkar inte längre ha det. Kan jag få köpa ett av dig??

Maila mig gärna!!

Många hälsningar

Julia

2009-09-17 @ 11:03:24
Postat av: Milla

Så kul att få följa med på bomässa! Och vad roligt att ni hittade en bit av Norrland där... får ni enorm hemlängtan en dag så räcker det att åka till Åhus hihi..!

Kram

2009-09-17 @ 12:03:54
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Ulla

Åh, vad kul att få följa med på husvisning.

2009-09-17 @ 13:47:29
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Ja, det är ju sant!! Påminner väldigt mycket om Umedalen!! ;)

Kramen, Maria

2009-09-17 @ 20:24:12
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Du ser! Det ÄR INTE BÄTTRE I SKÅNE!!!!!;P

Kul med bilderna från bomässan.

Tror Andreas är lite sugen på att bygga nytt....För lite projekt helt plötsligt..? ;)

Men du skrev inget om fika idag...:O

Puss på dig!

2009-09-17 @ 23:02:54
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0