Vart ska jag börja?...

Hmmm, vet inte riktigt vad jag ska skriva, blir lätt så när blogguppehållet varit FÖR långt. En hel del har förstås hänt.
Pratade just med goaste vännen/svägerskan i norr som var mäkta less på att kika in på bloggen varje dag utan att något skrivits där....jamen telefon finns ju som tur är, fniss...

Vi har hunnit med en utlandsresa hela familjen. Härligt men som alltid när det gäller vår familj så blir det något strul. Denna gång var det Lilleman som fick en kraftig öroninflamation av allt badande, så när de stora barnen flög hem blev jag, maken och Lilleman kvar i en vecka till då han fick flygförbud från läkaren!
Tack och lov så fungerade försäkringen fint!!
Efter två pennicillintabletter!!!!!!! mådde han fint igen, så egentligen blev extraveckan som en bonusvecka för oss!
Efter ett par dagar var öroninflamationen väck, men då hittade inte försäkringsbolaget något flyg till oss!



Mys med storasyster är aldrig fel!



Eller kortspelande med storebror..



Vi har även haft besök i ett par veckor av en tjej från England som varit här som utbytesstudent. Intressant att höra om skillnaderna mellan England och sverige, framförallt om deras matvanor!! Hon tyckte att pommes fritesen här (som hon köpte med en kompis nästan varje dag då de alltid åt det hemma..) var dåligare än i England. Den var FÖR LITE FET...OCH...hör och häpna....den smakade POTATIS!!! Förstår att Jamie Oliver vill förändra matvanorna där...
När hon åkte hem till England följde store sonen med henne för att vara utbytesstudent där.
Efter första jobbdagen var han lite chockad över lunchen... Ett kinderägg, en chipspåse, en Snickers och....wow...ett äpple!!!
Men hallå...lunch?..
Nu är han tillbaks hemma och jublade då vi åt kycklingsallad häromdagen!

Här hemma är snön sedan länge ett minne blott och våren har gått in i en ny fas.  Jag njuter i fulla drag (mellan förkylningarna som tycks avlösa varann i en aldrig sinande ström...).
Vi har haft ett par riktigt varma dagar med försommarvärme, och i helgen då lördagen bjöd på dryga 17 grader i skuggan, och söndagen var ännu varmare, passade jag och en väninna på att göra en liten utflykt. MYS!
(och så vackert att man nästan svimmar!!!














Lövsprickningen är igång så nu skiftar naturen i härligt ljusgrönt





Gräsmattorna frodas



Äntligen kan man börja laga mat och äta utomhus igen, LOVELY!





I rabatterna börjar det bli trängsel, minns inte allt jag planterat så det blir spännande att se!



 Var på trädgårdsföreläsning och plantförsäljning med Österlens trädgårdssällskap i går kväll.
Handlade om träd, buskar och klätterväxter. Rätt så intressant. MEN, vad är det för fel på människor????
Jag och min väninna blev lite chockade faktiskt. Vissa blev som GALNA när det skulle till att säljas plantor, ingen hyfs alls! Vi blev sittande och bara tittade på spektaklet som utspelades. Vi väntade till sist och som tur var ville ingen ha det vi ville ha! Iberisk vallört all gold. Alltså en vallört med gula blad som får lila blommor i st för de vanliga gröna bladen med blå blommor. Jag älskar lime och lila så den passade mig perfekt. den sprider sig inte heller som vanlig vallört sas det. Nu ska jag bara fundera ut var den ska planteras, har ju minimalt med plats...

Ha det gott vänner!


Kommentarer
Postat av: gittan

Som jag njuter av alla dina bilder!!! Visst är det en underbar tid nu! Och jag längtar.. .snart hoppas jag att vi ska ta en tripp över till din sida av Skåne igen. Jag är sååååå förälskad i den delen och hade det inte varit för att makens företag liksom är "fast" här och det blir lite väl långa resor (sett med skånska ögon, jag vet ju att ni som härstammar från norr ser lite annorlunda på den saken "ler") så hade jag nog kunnat övertala honom att flytta till Österlen. Vilken otur att minstingen blev sjuk under resan, men samtidig en liten bonus förståss. Att ha utbytesstudenter är verkligen lärorikt och lite skrämmande =)

Ha det gott / Kram

2011-04-14 @ 15:09:44
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Erika Hallin

Ohh vad mysigt att få lite liv från dig. Vet att det där med bloggandet är sånt som kommer och går men jag måste bara säga att du är saknad.

Jag kommer gärna ner till dig lite längre fram i vår. Har börjat på ett nytt spännande jobb och ska på något vis få ihop allt det roliga där med att hämta och lämna barn utan att ha dåligt samvete hela tiden. Men jag lär mig, sakta men säkert. Underbart med nya utmaningar i livet. Kom ju på att man faktiskt kan skriva till dig på mailen också. Lovar att höra av längre fram.



Ser att du njuter av våren lika mycket som mig - det är helt underbart med ljuset och allt som bara sätter fart i trädgården.

Ha det underbart och om du känner för det så gå gärna in och rösta på lilla mig, mer info på bloggen =)

Massor med kramar

Erika

2011-04-14 @ 19:26:32
URL: http://villalilja1.blogspot.com
Postat av: Bokmalen

Vad härligt ni har det!!! Blir ju faktiskt lite avis på att våren kommer så fort till er.

Fast just nu ska jag ju inte klaga då vi våren verkar rusa fram här nu oxå. ;)

Alltid lika trevligt att få se hur ni har det.

Vi håller på att undersöka om vi kan hyra en grannes hus på Österlen i sommar tillsammans med några vänner. Får se om det blir av!?? Skulle va superkul om vi kom iväg.

Ta hand om er!!

Kramen, Maria

2011-04-14 @ 20:00:43
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Synd att grabben blev sjuk på semestern, men det var ju lite tur i oturen att ni fick lite längre semester. Det går verkligen framåt i rekordfart med våren hos er. Så härliga bilder, det ser riktigt ljuvligt ut.

Ha en fin helg.

Kram

2011-04-14 @ 20:52:20
URL: http://www.kerstinsfoto.se
Postat av: Marina

När jag var i England som 15-åring minns jag att maten var "konstig". Bodde en månad i en familj och vi fick de mest märkliga rätter där. Lunchen din son beskriver känner jag igen.



Hoppas ni får vara friska nu framöver.

Vilka härliga bilder på spirande grönska.



Kram!

2011-04-14 @ 21:03:04
URL: http://marinastradgard.blogspot.com
Postat av: saravillfara

Skrockar belåtet för mig själv, och myser belåtet vid tanken på att vi snart kommer ner till ert härliga paradis. Men, som det grönskar och blommar nu, får du se till att det inte hinner bli alltför utblommat tills dess att vi landar, lova det. :)

Tyvärr är biljetterna inte ombokningsbara, så du får be lilleman om ursäkt å mina vägnar, det blir tyvärr inte önskade två veckor.

Keep up the good work vad gäller att njuta av våren, så kommer vi snart och njuter ihop med er. Längtar! Kram från oss till er!

2011-04-14 @ 21:52:11
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Anna

Hejsan!

Hittade precis hit :) Vilka underbara kort du visar! Jag älskar våren och dina bilder verkligen skriker vår :)

Ha en fin dag!

2011-04-15 @ 07:00:57
URL: http://palandetmotskogen.blogspot.com/
Postat av: Ingmarie

Så trevligt att både se o höra att ni alla har det gött i vårsolen!

Vi har börjat skrapa o måla hus efter vinterns prövningar!

Fullt ös här hela påsken.



Ha det gött!



Ingmarie

2011-04-18 @ 05:54:36
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: milla - andante

Vad mycket som har hänt!!! Och vilken tur i oturen att ni blev kvar utomlands en vecka längre... skönt att han repade sig snabbt!

Vad mysigt och GOTT det såg ut från picniken!



Din väninna eller du får gärna ringa eller maila om det är något jag kan hjälpa till med!!



Tänker på dig och din familj ofta!!

Önskar er en fin och solig påskhelg i värmen!!

KRAM

2011-04-20 @ 22:37:30
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Min plats i solen

Hej Milla!



Härligt att läsa in sig på allt som hänt hos er den senaste tiden. Både gott som ont. Tråkigt med lillemans öroninflammation (det gör ju så vansinnigt ont) men skönt att allt blev bra till slut och att ni trots allt verkar ha haft en vädigt fin semester tillsammans. :)



Ja, vår matkultur och briternas skiljer sig en hel del. ;) Jag minns min första morgon som au-pair i London och chocken att bli serverad hamburgare med pommes till frukost. Inte vad jag hade väntat mig och inte gott på morgonen. ;)



Tråkigt att även ni har åkt på en mängd förkylningar denna vinter. Det tycks ha varit sega sådana som har härjat här i Skåne. Men nu får vi hoppas att de håller sig borta och att både ni och vi får vara friska resten av året. Visst har vi haft ett fantastiskt väder de senaste veckorna? Helt underbart när sommaren kom och hälsade på. Lika snabbt kom vi ner på jorden då kylan drog in för några dagar sedan. Hu! Jag hoppas att det blir dags att ta på sig sandalerna snart igen för det kändes riktigt bra. :)



Ha det nu riktigt bra och ta hand om varandra Milla! Njut av våren och sommaren!



Kram på dig du fina

2011-05-03 @ 14:15:47
URL: http://minplatsisolen.blogspot.com
Postat av: Bibbi

Hej finaste!

Hade för mig jag skrivit till dig men ... vet mindator är ganska strulig...

Jag ahr ju hört lite skvaller om er reda av storebror... Jag blev inte ens förvånad när det är er det gäller.... Skönt allt ordnat sig tillslut.

Jag ÄR faktiskt nästan aldrig hemma... Sorgligt men sant. Däremot har jag och gubben börjat prata om skåne mer och mer... kanske man skulle flytta neråt .... Inget som kommer att ske närmsta tiden men... kittlande tanke...

Kan ju säga att jag är DJURISKT avis på blomprakten! Fattar inte att det verkligen kan vara sån skildnad. Tur du har förstånd att njuta ordentligt.

Hoppas allt är bra med er och krama på hela familjen från oss.

Längtar efter er!

KRAAAAM

2011-05-06 @ 16:40:28
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0