bilder i massor...

Hej hej
Är ju typ världens kassaste bloggare men tänkte ta mig i kragen och göra ett inlägg...
Älskade dottern är uppe i norr och träffar släkt och kompisar och firar sin 20-årsdag, så nu passar jag på med hennes dator som fungerar betydligt bättre än min skruttdator! (den går inte ens att lägga in bilder med..)
Sist var ju i april efter påsken, och nu är vi redan inne i sommarmånaden juni, hjälp vad tiden går snabbt!!!

Vi hade en underbar mars och april väderleksmässigt, men maj har tidvis varit riktigt sval. (väldigt ovanligt sval har vi förstått)
Nu är dock sommaren här på riktigt och jag vill helst bara vara ute HELA TIDEN!
Vi har inte jobbat ihjäl oss i trädgården, vi är ju lite lata, men en hel del har vi hunnit med och det börjar kännas riktigt bra!

Så här såg en del av gården ut i slutet av mars. (fullt av lera på gräsmattan efter allt grävande på hösten)



Så här såg det ut för drygt en vecka sedan. Nu idag svävar de nästan helt utslagna lila kirgislöksbollarna över alltihop, riktigt fint!
Allt har tagit sig riktigt bra, och trots att jag planterade de flesta lökarna i december kom nog i princip alla upp!



Buxbomkloten grävdes upp i höstas hos ett par som inte ville ha dem klar, och trots vintern och sen plantering hos oss har de klarat sig fint!



Åhh, nu har jag verkligen fått favoriter bland tulpaner!
Dessa tre nedan älskar jag, särskilt den fluffiga som ser ut som pioner!



På södersidan blir det ett lite "hetare" trädgårdstema, lite medelhav. Där blommar nu bl.a underbara orange och röda tulpaner, så fina! Vill inte att de ska sluta blomma, men tyvärr är nog tulpanblomningen snart över för i år!





En morgon för en vecka sedan tog jag en promenad på väg hem då jag lämnat av Lilleman på skolan, det är så otroligt vackert här! Synd att trädblomningen inte varar hela sommaren!!!



ÄLSKAR RAPSFÄLTEN!!!!



Om än havet kyler på våren så älskar jag att bo nära det!



På vissa ställen på fiskelägena ser det nästan grekiskt ut.





Åhh dessa vackra magnolior...



Kan ju inte låta bli att smygfota trädgårdar heller!







Inne i "stan" blommar det också!



Välkommen till vår gata!



Lilleman och hans kompisar njuter!
Då de har en underbar skolgård där de kan bada på rasterna och på fritids,  går det åt en hel del handdukar här! Badbyxor och handduk packas med varje dag oavsett väder.







Personalen har att göra med alla smutsiga fötter som drar in jord...men barnen har kul!!



Jag måste ju berätta nåt lustigt!
När vi flyttade hit fick vi blommor och en fågelholk från mäklaren vi köpte huset från.
Vi har inga stora träd att sätta upp holken i, men då den bara stod och "skräpade" på bron hängde maken upp den provisoriskt på en spik som satt på förrådet. Den hänger ca 2 meter från vår ytterdörr, ca en meter högt upp och bredvid vår soptunna.
Men trot eller ej, nu har vi en hel fågelfamilj där!
Helt otroligt söta och paret flyger ut och in hela tiden för att mata de små ungarna som skriker där inne konstant!



Nu börjar vi snart få besök norrifrån här, ska bli så kul när ni kommer!!!

Kramar från mig!

Kommentarer
Postat av: Bokmalen

Ja, jag säger det igen. Jag förstår att ni trivs där nere!! ;) Så varckert ni bor, det är ju helt otroligt att det är samma land vi bor i! ;)

Hoppas att allt har gått bra med operationen å allt.

Kramen, Maria

2010-06-03 @ 19:13:32
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: gittan

Du är en bloggare som gör långa, fina inlägg varje kvartal - det du är du nog ganska ensam om "skrattar" Jag har dig i min blogglista så jag har ju koll på när det händer något här "sss" Österlen är så vackert, speciellt när alla fruktträden står i blom. Jag förstår verkligen att du trivs. Havet däremot föredrar jag på "min sida" eftersom vattnet oftast är varmare här och jag är en badkruka. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att flytta ifrån havet! Jag räknas förvisso inte som boende vid havet men det tar max tio minuter med bil och det går att cykla om man vill - det räcker för mig. Hoppas du visar fler bilder snart / kram gittan

2010-06-03 @ 19:43:45
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: gittan

Tackar för tipsen ang. handelsträdgårdar. Ystad plantskola och Åbergs brukar få sig ett besök då och då men Tågarp har jag bara hört talas om (och trodde att det låg här, det finns en liten by som heter Tågarp utanför Landskrona) Jag tycker absolut att du ska ta ebtur till västkusten nästa lördag - här finns mycket fint att se och göra + att det ju finns gott om växter att köpa med sig hem från en liten lokal "hobby-handelsträdgård" (eller vad man kalla det?) Butiken får du vara nyfiken på lite till =) Men som det ser ut så öppnar den i månadskiftet aug/sept. Hoppas du får en fin helg /kram gittan

2010-06-04 @ 07:51:37
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Tjingeling!



Visst kyler det lite från havet nu men till hösten blir det "termos"effekt!Då värmwe det oss istället!

Så otroligt vackra bilder...för att inte tala om fågelholken,den gillade fru Jacobsen!

Besök från norr får jag också via bloggen!Ska bli så trevligt med Luleå besök i juli...

Vem vet vi kanske springer på varandra på dom nu överbefolkade gatorna i den lilla staden!Haaa!!!



Allt gött till dig du trevliga/Ingmarie

2010-06-04 @ 09:08:20
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Anna Cederlund

Det ser helt overklig fantastiskt ut hos er i Simrishamn. Det är svårt att tro att det är samma land vi bor i. Når jag åkte iväg till Hemavan i morse var det nysnö på Norra Storfjället... här har fortfarande inte björkarna slagit ut ännu...Jag gläds verkligen med er.

2010-06-04 @ 14:27:26
Postat av: Millan

Undrar hur många gånger ni har fått höra att det aldrig varit en så kall, lång och snöig vinter eller så kall, lång och regnig vår? Men nu är ordningen återställd igen hoppas vi. ler

Ha det bäst!

Kram

2010-06-04 @ 17:39:16
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Marina

Ser jättefint ut på alla bilderna. En massa fina tulpaner.



Ha en bra helg!

2010-06-04 @ 19:31:05
URL: http://marinastradgard.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Jag älskar ju vårat Norrland, men när jag ser dina bilder blir jag allt lite avundsjuk. Så vackert ni har det, vilka fina tulpaner, vilka vackra blommor, vilka träd.....ja, jag kan ju fortsätta länge. Riktigt kul att se ungar som har så kul.

Jag förstår så väl att du trivs. :)

Ha det riktigt gott, hoppas att få se fler inlägg från dig. :)

Kram

2010-06-07 @ 22:22:57
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh, så fina tulpaner och så fina rabatter! Och det ser verkligen härligt grekiskt ut i fiskelägena, jag vill också bo vid havet!

Jag har aldrig träffat Mattz och Laila, men Markus vet vilka de är så han får väl peka på dem nångång ;-) Har bara läst om Apotekarens trädgård och blivit inspirerad förstås. Men nångång ska man väl ta sig till Skåne och få se allt i verkligheten. Är förresten såå sugen på att gå trädgårdsdesignutbildning hos Trädgårdsakademin i Ängelholm ( fast kursen är mestadels på distans), problemet är bara att det är såå dyrt om man ska gå alla de intressanta kurserna. Får se vad det blir av det.

Har skrapat bort lite jord kring irisarna nu, så att rhizomerna kommit fram ordentligt och hoppas på blomning!

Ha det gott!

/Annika

2010-06-10 @ 23:20:23
Postat av: Mikaela

Å va underbart det måste vara att bo i denna zon som du gör om man är intresserad av växter och trädgård.Själv bor jag i zon 5!!!

2010-06-11 @ 18:33:34
Postat av: milla-andante

Vilka ljuvliga bilder och så roligt med ett inlägg!!! Förstår att ni njuter av livet i blomsterstaden!!

Jasså det är 20-årsfirande i dessa dagar... jag får kika in till henne och gratulera...! Tiden går fort... när man har roligt...!

Stor sommarkram!

2010-07-01 @ 12:24:27
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

...Tänkte bara att du kanske hade lust att komma till Västanbäck o kika lite i butiken?

Men samtidigt vill jag ju givetvis önska dig o de dina en underbar sommar.



Kramen från frua.

2010-07-01 @ 21:00:09
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Ville bara se om du fortfarande lever???Så klart du gör!

Har fått sommargäster ända från Luleå i dag,toppentrevligt!

Ha det nu riktigt gött i sommar med familjen!



Kramen från mig

2010-07-03 @ 14:10:38
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: saravillfara

Om du är världens kassaste bloggare som du skriver (vilket du inte är), så känner jag mig som världens kassaste på att höra av mig.

Jag har förstått att ni har haft tropisk värme där nere denna sommar, och gott om besökare också, så ensam lär du inte ha hunnit känna dig i alla fall.

Tänker på er med jämna mellanrum ska du veta!

Massor med sommarkramar från ett behagligt varmt Norrland. :)

2010-07-29 @ 20:50:00
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Ingmarie

Det är öppet än om du vill komma....Ha det!

2010-08-15 @ 20:59:19
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Margaretha Sörensen

Så underbart mysiga bilder och härliga texter, jag blir helt rörd. Brukar inte läsa bloggar, men det här var helt fantastiskt, vad duktid du är, kram från mig Maggan

2010-08-18 @ 19:19:14
Postat av: Ingmarie

Maila [email protected]

så får du telefon/mobil nr.Jag blev bestört

när jag hörde att du varit här......Hoppas du har lust att göra ett försök till!



Kramen

2010-08-25 @ 06:20:53
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0