Höst!??

Lilleman har för vana att gissa temperaturen ute innan han sätter sig i bilen för att åka till skolan på morgnarna,
och sen kollar han hur nära han varit på termometern i bilen.

Sin vana trogen, struntade han i att ta på sig någon jacka.
Huu, vad kallt han tyckte det var i morse!
När vi åkte till skolan visade termometern 10,3 grader.
-VAA!!! utbrast lille sonen, varför är det så kallt???
Det är ju höst nu, sa jag, snart oktober.
Men hur kan det vara det, undrade han, löven på träden är ju inte gula??
Jaa, vad svarar man...jag har ju alltid sagt att när löven är gul-orange är det höst, när snön kommer är det vinter, när björkens löv slagit ut är det sommar osv...
Blir spännande att höra vad han tycker om vintern!

Fick slut på bläck till skrivaren så jag knallade ned till "stan" för att inhandla lite.
Tog med kameran som vanligt.
Kände inte alls för att gå hem och sitta och jobba inne, utan jag köpte block och penna, en kopp kaffe med en lavendelskorpa och satte mig ned på ett fik och skissade lite.



Konstigt, i Umeå skulle jag känna mig väldigt ensam om jag suttit på ett fik ensam, men här sitter folk och arbetar på i stort sett varje fik (och fik finns det gott om i vår lilla stad) så det känns helt naturligt.
Riktigt härligt var det att sitta i solen på den mysiga gården, ahhh vad jag njöt!

På hemvägen tog jag och kikade på björkarna vid vår gata, några gula löv syntes om jag kollade noggrant, men höst...nää. Men hösten är på väg så smått, det märker man främst på att temperaturen på natten går nedåt, i vanliga fall är skillnaden mellan natt och dag inte alls lika stor som vi är vana vid.



Nu ska jag hoppa i duschen och sen ska vi iväg på grillfest ikväll.
Alla familjer i ettan får en fadderfamilj på lillemans skola, det är tvåornas familjer som agerar faddrar. Men vi kan ju inte vara faddrar då vi är helt nya där, så därför har vi fått en fadderfamilj som vi kan kontakta vid frågor.
Då vi är två nyinflyttade familjeri tvåan, föreslog ett par av de andra  föräldrarna att de skulle ordna en fest så att vi familjer i ettan och tvåan skulle träffas och lära känna varandra.
Jättekul tycker vi förstås, så ikväll ska vi träffas och grilla och ha knytkalas och umgås!

Hoppas ni alla får en härlig fredagkväll!

Kramar


Kommentarer
Postat av: Milla

Så mysigt det lät att sitta där med en kaffe och skissa!

Vilket bra initiativ till kvällen, ha det så trevligt!! Här blir det fredagsmys och Idol nu!

Kram

2009-09-18 @ 19:46:13
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Bokmalen

Det låter ju superduper trevligt det där med fik å familjer som bryr sig om varann. Så gulligt av dom att ställa till fest för för eran skull!! Hoppas ni får en trelvig helg!! Ja, det tvivlar jag inte alls på. ;)

Kramen, Maria

2009-09-18 @ 21:36:18
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: saravillfara

Jag vill också sitta på fik och skissa! Eller, hrmm, egentligen vill jag väl mest fika, men det är juprecis som du skriver, vi har inte riktigt samma sitta-själv-och-jobba-på-fik-klimat här uppe, tråkigt nog.

Haha, skrattar åt era varma 10 grader, vi hade flera minus inatt, så imorse var det täckjacka och mössa på. Här snackar vi riktig höst. :)

2009-09-18 @ 21:50:13
URL: http://saravillfara.se
Postat av: Kerstin

Det låter som en riktigt härlig stund att sitta och skissa på ett café.

Det blir kul att se hur hösten kommer hos er.

Hoppas att ni får en riktigt trevlig kväll. Låter mysigt med grillkväll.

Ha det gott.

2009-09-19 @ 00:32:39
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Ulla

Att det är höst märks oxå att det är mörkare längre tid på morgonen och kortare på kvällen. Det är nog det jag tycker är jobbigast. Att det blir så mörkt. Sen har vi haft ett par fantastiska dagar nu, med sol i stort sett varje dag. Ha en skön lördag!

2009-09-19 @ 07:22:37
URL: http://ulla67.blogg.se/
Postat av: Lily

Hej Milla!

Välkommen till Skåne!:D

Härliga bilder!

Jo, nu är det höst, spännande att läsa om vad ni tycker årstiderna här nere...

Jag har sakta men säkert börjat komma till ro i min lägenhet, alla mina blommor är dock inte på plats än! Ska hämta en del i dag. Undrar hur de klarar sig i kruka....

Jag har börjat om från början precis som du med en ny blogg :D

Ha de gott

Många kramar från Lily

2009-09-19 @ 10:57:28
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: Cilla

Åhh vad du kryddar min längtan Milla!!! Ni verkar ha det underbart och det känns som att ni välkomnas väldigt fint därnere!! Vad kul!

Här har vi haft första nattfrosten redan!!!!

Ha det gott! Kram Cilla

2009-09-19 @ 14:38:50
URL: http://www.vitsomsno.blogspot.com
Postat av: Jennike

Vill bara tala om att vi hade -2,4 grader i Flurkmark i Fredags morse när jag klev upp!! Burr

Här är det verkligen höst.

Men idag har vi en riktigt skön höst dag med +15 grader:) Sköt om er. Kram

2009-09-19 @ 16:08:27
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej Milla

Så mysiga bilder du visar. Du verkar ha flyttat till ett underbart ställe. Bor långt upp i norr:). Ha de gott!

Kram

/Sara

2009-09-19 @ 17:08:23
URL: http://livetpaberget.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0