Hösten är här!

Brrr, riktigt höstväder idag!! Blåsigt, mulet och 7 grader! Långt ifrån förra veckans 15 gradiga värme och sol!!

I fredags var lilleman på teater i Simrishamn med klassen, så jag hämtade honom tidigt efter de ätit lunch ute i parken.
Vi passade på att ta en mysdag tillsammans då klockan bara var 12.
Först plockade vi kastanjer i parken en lång stund tills vi blev lite fikasugna.
Gick till ett av de mysiga fiken som finns här och satt ute i solen och åt wienerbröd och drack Festis. Mysigt!


De få uteserveringar som är kvar har krypt avsevärt!



Tog lite bilder under en liten promenad sen.
En del rosor kämpar vidare med blomningen..


Lavendeln likaså



Hortensia, SÅÅ fin!



Även de stora björkarna nere på stan börja bli gula.
Konstigt nog har de mycket mera gula löv hos oss fast vi inte bor långt från stan!
Efter den kyliga helgen är det nog mycket mer höst nu även nere på stan nu, tycker hösten exploderat i helgen som var!



Hösten ser lite lustig ut här tycker jag...försommar och höst på en och samma gång!
Höstsådden som grönskar friskt ser ut som nyutslaget gräs!



Rosorna som omringar flera parkeringar här (även den utanför vårt hus) blommar för fullt en andra gång nu.
Gula löv och rosa rosor...färgkombinationen kan man ju ha åsikter om.. ser väldigt underligt ut, men jag är förstås glad för att det fortfarande blommar en hel del!



Lekstugan på vår gård är nu hämtad, smidigt gick det!
Igår var vi ute och sprayade gräsmattan där det ska grävas och i morgon kommer grävaren!
I helgen har jag kikat i MÅNGA trädgårdstidningar och planerat!



Jag har planerat trädgård och maken bakade, skön söndag!



Vi har ett husdjur också! De stora barnen är allergiker så kissen som heter Mimmi kan inte komma in tyvärr! Hon bodde här när vi köpte huset och hon har bestämt sig för att hon minsann inte tänker flytta!
Ägarna hämtar henne och så fort hon kommer ut så är hon här igen!
Hade vi inte haft allergiker i familjen skulle vi gärna låta henne bo hos oss, hon är otroligt fin och kelig!



Lilleman tycker det är jobbigt när hon sitter utanför vår dörr eller vårt fönster, han tycker så synd om henne..
Jag försöker säga till honom att hon har ju ett hem och en familj, men jag tycker också synd om henne, vill ju inte annat än att släppa in henne!!



Släpp in mig!!!



Nu ska jag fortsätta packa keramik!

Ha en bra dag!


Kommentarer
Postat av: Speja

Åh, vad kul att få titta in hos dig och på Österlen. Älskar det området av Sverige fast det var ett tag sedan jag var där. Vad mysigt det lät att ta en mysdag med sonen, fika och så...ska också försöka göra något sådant spontant vid tillfälle.

Kram

Speja

2009-10-12 @ 16:27:52
URL: http://spejasprov.blogg.se/
Postat av: Bokmalen

Vad härligt med en annorlunda höst!! Nog är det stor skillnad mot här hemma. ;) Tycker det är kul att se att ni verkligen njuter av er tid!!

Förstår lillemans känslor när det gäller katten, även om jag inte är en "kattmänniska".

Jag skickade ett mail till dig med mina tel nr. Fick du dom??? Jag jobbar natt i veckan så det är lättast att få tag i mig under kvällstid nu.

Kramen, Maria

2009-10-12 @ 17:45:28
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Bibbi

Hej vännen! Ja här är det inte så många löv kvar efter alla höststormar... Å´ingen snö än... Men hög klar luft och fortfarande är det trevligt att vara ute på dagarna.

Annars jobbar vi som mest med att fixa grovingången. Väggar och tak är klar, men klinkern, golvvärmen och det övriga golvet är kvar.

Har inte blivit så många turer i skogen. Tänk va kul vi hade på våran lilla tur i fjol!

Konstigt är det när man går förbi ert hus...inte kan man gå in och säga -"vart e´kaffet" heller....

Men det märks ju att ni har det bra och mår kanon.

Blir det någon tur upp i höst?

Kramar i massor

2009-10-13 @ 07:57:40
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: milla

Så roligt att se Skåne i höstskrud genom dina norrlänska ögon! Mysiga stunder ni har tillsammans!

Förstår att han så gärna vill släppa in den sötnosen...

Kram

2009-10-13 @ 16:05:49
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Det syns att hösten gör sitt intåg hos er också men inte i samma omfattning som häruppe. Ni verkar ju onekligen trivas och det är jättekul. Jag gillar dina bilder. Rosorna som kämpar mot kylan, wow, här är det totalt dött i rabatterna.

Vilken söt katt som bodde där tidigare. Vi hade en katt en gång som for tillbaka till vårt förra hus ideligen men till slut gav han upp och stannade hos oss.

Ha en fortsatt fin vecka.

2009-10-15 @ 01:05:11
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: fashionhaggan

så härliga bilder, jag blir riktigt sugen på att åka söderut!

2009-10-15 @ 19:02:52
URL: http://www.metrobloggen.se/fashionhaggan
Postat av: Ingmarie

Är dina barn väldigt allergiska?

Vår tös var det när vi flyttade hit,men vi tog samtidigt in en långhårig katt o besvären blev INTE värre(bättre med långhårig än korthårig faktiskt)Annars kan ni ju bygga en litet krypin till henne ute,katter tar ingen skada ute om dom har tillsyn,o något litet bo!

Sprayar du gräsmattan grön???Hi Hi!!



Allt gott o lycka till med kissen!

2009-10-18 @ 14:52:59
URL: http://frujacobsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0