Julsabotör...

Ja jag erkänner, jag känner mig som en riktig julsaboterare!!
Vet ju att de flesta av er börjat nedräkningen inför julen, planerar julpyssel och spelar julmusik, och jag kastar er brutalt ut ur julstämningen med mitt eviga trädgårdstjat....!!
Men ni får förlåta mig, det här med det milda klimatet ställer till det, jag KAN bara inte släppa tagetom trädgården ännu!!

Helgen som var bjöd på riktigt varmt väder, så på lördag gick jag ut direkt på förmiddagen.
Maken hade haft en rätt tung vecka rent kroppsligt på jobbet, så han stannade inne.
Under dagen kom ett par grannar förbi när jag var ute och grävde.
-Jaa, du behöver inte gå på gym idag i alla fall skrattade de.
De frågade inte var Andreas (maken) var..
Jo, han var inne och bakade...
Jag tänkte inte på det just då, inte förrän på kvällen då vi skrattade gott....undrar vad grannarna skulle ha tyckt, jag som är rätt liten och "klen" är ute och skottar grus och jord och maken är inne och bakar...haha!!
Inge problem med jämställdheten här i alla fall!

Efter lunch fick vi fikagäster (tur att maken bakat).
En kompis till lilleman skulle sova över hos honom, så han kom då med sin pappa och lillebror.
Några av lillemans klasskompisar har fäder som inte pratar svenska, de kommer från lite olika ställen som Tyskland, Australien och England. Rätt bra för då får man träna på engelskan!

På söndagen var jag lite trött då småkillarna hade vääääldigt svårt att somna på natten, och sen började de fnittra och busa igen i gryningen...men vad gör det, de hade ju jättekul och då blir man ju glad själv!
Söndagen bjöd på ännu varmare väder, så då var vi ute hela dagen på gården
Måste ju visa att det går framåt, nu är planket helt färdigt (påbörjat på bilden).
Vilken skillnad då inte alla från cykelvägen tittar rakt ned på oss!
Bakom planket mot cykelvägen ska studsmattan stå till våren.
Mot planket ska planteras klätterrosor och en klematis. Dagliljor, Iris, Kantnepeta, Daggkåpa och buxbom blir det också. För höstblomning Kärleksört, och gul Rudbeckia.
Just här i söderläge blir det lite medelhavsinspirerat tema.
Grus där det nu är lera efter all grävning som marktäckning, persikoträd, spaljerat päronträd, klätterros mot väggen med, lavendel, silverpäronträd, gräs, timjan, lammöron, rödbladig alunrot, mer buxbom, pergola med vindruvor, fackellilja mm.
En hel del vårlökar lite överallt också!



Köpte ett par stycken krukor med denna söta blomsterkaprifol om jag tänkte skulle växa mot den skuggigare delen av pergolan tillsammans med murgöna.

8 klematis och kaprifoler för 100 kr!
Fyndläge! 



Julroserna jag planterade för ca 4 veckor sedan verkar trivas i sitt skuggiga läge. Nu har de börjat blomma och det fullkomligen väller fram knoppar, ska det göra det den här tiden på året??? Någon som vet??
Superfina är de i vilket fall.






Veckan som gick var ju jag och dottern till Ängelholm för hennes dåliga rygg.
Nu väntar vi på kallelsen till Trelleborg och magnetröntgen, sen blir det mest troligt operation för hennes del enligt kirurgen vi träffade.
Jag hoppas bara att hon blir hjälp och det snart!
Nu har hon det bra i alla fall, hon befinner sig just nu i Stockholm med en kompis dit hon var bjuden på förhandsvisningen av New Moon där hon var statist!
Men det är helt sjukt att man som 19-åring ska vara tvungen att bunkra upp med värktabletter för att kunna gå på stan en dag!!!

Ha en bra fortsättning på veckan!





Kommentarer
Postat av: gittan

Visst är blod tjockare än vatten och jag önskar er lycka till! Persikoträdet borde trivas perfekt där i skyddat söderläge. Och vilka fina fynd du gjort! Det är då det är som roligast att köpa växter. Kan du tänka dig mig när vi hade perenn-rea på plantskolan jag jobbade på, alla perenner 9.90/st. Jag köpte närmre 100 plantor för jag visste ju att vi skulle göra den stora, upphöjda rabatten om något år. Fram till dess fick jag "offra" trädgårdslandet, men vad gör man inte för såna besparingar =) Julrosorna är helt rätt i tiden. De brukar blomma från nu och fram på vårkanten lite beroende på sort och läge. Ha det gott / gittan

2009-11-18 @ 11:37:26
URL: http://livetsgladjeamnen.blogspot.com
Postat av: Millan

Jag har vinterstängt i min trädgård, tycker det är alldeles för kallt och ruggigt att var ute nu ;) (klen skåning....=)

Mina julrosor har inte börjat blomma men jag ska kanske ut och kolla läget lite närmare när det blir tillfälle.

Ha det gott!

Kram

2009-11-18 @ 12:10:02
URL: http://valkommentillmillan.blogspot.com
Postat av: Bokmalen

Inte blir man nå avis inte!!?? Nej, inte alls. ;) (Är väldigt sarkastisk). Vad fint det kommer bli till våren å sommaren. Ser fram emot att få se hur det blir!!

Å, vad bra att det börjat häda saker för henne. Hoppas verkligen att hon blir hjälpt på bästa sätt!! Å, kul låter det ju onekligen att gå på premiären!! ;)

StorKramen, Maria

2009-11-18 @ 13:41:15
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Lily

Åh,vad härligt det låter när du berättar om din trädgård och dina blommor som fyndats! Jag har en julros som blommar nu, visserligen inte så rikligt som din. Jag älskar dessa julrosor..



Ah, det dröjer nog innan du får se det färdiga resultatet av tv-bänken ;-) Ingen avancerad sak...



Ha de gott

Här blåser det nästan orkanvindar..

Kramiz Lily

2009-11-18 @ 15:16:26
URL: http://lilysnewplace.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Du blåser väl inte bort???Men man vänjer sig!



Kram

2009-11-18 @ 18:35:44
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Marina

Härligt att läsa om lite trädgård tycker jag.

Oj som det stormar o regnar här! Kram!

2009-11-18 @ 20:51:27
URL: http://marinastradgard.blogspot.com
Postat av: milla-andante

Du är förlåten..!!! Hihi.. Det är ju din första höst som skåning för sjutton gubbar!!! Njut av din trädgård så länge du kan!! Låter så härligt med alla växter och det ska bli så kul att följa dig under våren (som snart är här igen..:) och få se allt växa upp!

Håller tummarna för J att hon har det toppen i Stockholm och att det blir bra med ryggen framöver!

Det blåser i Skåne hör jag, håll i dig och ha det så bra!!

Kramar

2009-11-18 @ 22:46:54
URL: http://milla-andante.blogspot.com
Postat av: Kerstin

Vilka härliga bilder från trädgården. Lite svårt att förstå att ni fortfarande håller på och planterar när det är gråtrist och småkallt här hela tiden. Det lär nog bli fint mot våren. Ska bli kul att se.

Men vad skönt att dottern börjar få hjälp. Vad har hon för problem med ryggen?

Inte kul när man är så ung och ha så mycket värk.

Önskar dig en fortsatt fin vecka.

Kram.

2009-11-19 @ 01:04:09
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Mamman i huset

Hittade av en slump hit och OJ VAD JAG FÅTT NJUTA AV DINA UNDERBARA ÖSTERLEN-BILDER!



Bor lååååångt upp i vårt land - mycket längre upp än Umeå t.o.m. - men har bott i Skåne och spenderar ofta somrarna på Österlen och kommer att titta in fler gånger för att dina fina bilder.



Kram!

2009-11-23 @ 09:33:20
URL: http://mammanihuset.blogspot.com
Postat av: Ingmarie

Ja visst är det helt stölligt när barnen behöver värktabletter...Nu får vi hoppas på proffsig hjälp i Ängelholm...Du så här är det ALLTID härnere i advent!

Vi brukar fira Lucia vid havet med en fika korg...så är det bara!



Stora kramen till er alla från Västanbäck!

2009-11-27 @ 18:20:38
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Camilla



Hej!

Ja, jag säger som du! Visst är det märkligt med vädret! Finfint i din trädgård och julrosen är fantastiskt vacker!



Kram Camilla

2009-11-30 @ 15:22:52
URL: http://millashem.blogspot.com
Postat av: Emma

Hej...oj så länge sedan jag var här känner jag...låter husr härligt smop helst där nere i den skånska myllan :)

Ha det gott och take care

Emma

2009-12-01 @ 10:41:11
URL: http://livskrafter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0